Energiezuinig transport
Smalspoor
In het verleden werd voornamelijk smalspoor gebruikt, de rolweerstand op het spoor is vele malen minder dan via luchtbanden op de weg zodat er een energiebesparing haalbaar is wanneer zwaar transport weer via het smalspoor gebeurt. De reden dat in het verleden smalspoor werd gebruikt is dat er scherpere bochten gemaakt kunnen worden zodat het landschap makkelijker gevolgd kan worden waardoor smalspoor in de bergen nog steeds gebruikt wordt.
Smalspoor is dus niet alleen praktischer wanneer er dorpskernen bereikt moeten worden, het is door het lagere gewicht niet alleen makkelijker te leggen maar ook goedkoper. Maar het grootste voordeel ten opzichte van het huidige spoor is dat er met smalspoor scherpere bochten gemaakt kunnen worden, zodat er met snalspoor ook dorpskernen bereikt konden worden.
Doordat de rolweerstand zo laag is zou een spanning van 48 Volt DC voldoende moeten zijn om een gewicht van enkele tonnen per smalspoor te kunnen vervoeren.
Een gelijkspanning van 48 Volt DC wordt al lange tijd gebruikt bij elektrisch transport. De elektrische srv-wagens die we nog uit onze jeugd kennen rijden op 48 Volt DC en rondvaartboten varen op 48 Volt DC.
Maar ook de moderne elektrische scooters rijden op 48 Volt DC waardoor het mogelijk is deze 48 Volt DC motoren met wattages van 500 of 1000 Watt te gebruiken voor op smalspoorbanen. Voor 500 Watt zijn 2 zonnepanelen al voldoende om de benodigde energie op te wekken en voor de 1000 Watt motoren zijn 4 zonnepanelen nodig.

Spoorfietsen over oud spoor
Demo smalspoor op Crailo
We zouden ter demo op Crailo weer een stukje smalspoor kunnen aanleggen en die met zonne-energie van stroom kunnen voorzien om experimenten te doen hoeveel energie nu precies nodig is om vracht per smalspoor te vervoeren ten op zichte van de energie die nodig is wanneer er luchtbanden op de weg gebruikt worden.
Wanneer het verschil in energieverbruik net zo spectaculair groot blijkt te zijn als bij het gebruik van gelijkstroom dan zou dat wellicht een reden kunnen zijn om voortaan weer smalspoor te gaan gebruiken dan elektrisch te gaan rijden met luchtbanden over de weg.
Ook is er nog de stichting Gooise Tram die spoor en materieel uit het verleden heeft bewaard uit het tijdperk dat de Gooise Tram door alle dorpen in 't Gooi reed waar we gebruik van kunnen maken.
Weg over de hei
In het verleden was er nogal wat commotie over het plan een weg voor een busbaan over de heide te leggen om de afslag A1 met het Mediapark Hilversum te verbinden.
Deze oude zandweg over de heide is de Nieuwe Crailose weg, ook wel 't Gebed zonder End genoemd die van Laren naar Crailo loopt.
In plaats van een busbaan is het ook mogelijk smalspoor te leggen zodat wanneer men er toch persé een weg wil dat het een smalspoor is waar met lage snelheid af en toe wat wagons op zonne-energie voor bij rijden in plaats van een bus.